schrijven en herschrijven

helder taalgebruik

Herschrijven van offertes

De toon in een offerte is het belangrijkst. Hoe komt de inhoud over bij diegene die hem ontvangt? Staat er een standaard verkooppraatje of krijgt hij het idee dat de offerte voor hem is geschreven?  Is de boodschap krachtig, helder maar niet te langdradig? Staan er in de tekst veel vaktermen, die logisch zijn voor de schrijver (want dagelijkse bedrijfstaal) of worden die gecombineerd met een uitleg voor de lezer?

Bij het herschrijven, het redigeren van een offerte let ik daarnaast o.a. op:

  • Pakkende en relevante verkooppunten, die moeten duidelijk naar voren komen en de tekst eromheen dient die te versterken;
  • Overbodige gedeeltes die hetzelfde zeggen en de boodschap niet extra kracht geven. Ik schrap herhalende woorden, te lange zinnen en tekstgedeeltes;
  • Woorden die te vaak voorkomen;
  • Te veel lijdende, inactieve zinnen;
  • Gedeeltes van alinea’s die niet goed bij elkaar passen.

Na het herschrijven past de toon van offerte wel duidelijk bij die van de organisatie of dienstverlening.